Jumaat, Mac 15, 2013

terhalang #1

Assalamualaikum... Aku bukak pintu rumah dan masuk dengan kaki kanan. Mak sedang menonton televisyen. Aku hulur tangan untuk salam. Mak tenung tajam mata aku (aku rasa seperti ada sesuatu nak diberitahu), dia belum hulur tangan untuk membalas salam aku.

"Awat! Abang nak masuk pondok ka?" sambil Mak hulurkan tangannya bagi membalas salam yang aku hulur dari tadi

"Ya!" jawab aku. Ni mesti Ayah sudah ceritakan tentang hajat aku pada Mak. Bisik aku dalam hati.

"Takpayah la masuk! umur abang la ni dah berapa dah, masa kecik - kecik dulu takpa la kalau nak masuk pondok empat tahun tu lama. Siapa yang nak bagi duit kat abang. La ni abang cari kerja, sambil - sambil tu abang pi la mengaji malam - malam." terang Mak aku dengan jelas tanpa kias. Aku kenal perangai dia. Memang itu sifatnya, cakap apa yang dimahunya. Cakap lepas.

"Hmm.." aku membisu tanpa kata. Terus aku berjalan masuk ke kamar.

Tum..!
aku kunci.

Aku teriak dalam hati, tapi aku tahan supaya tidak terkeluar air mata. Rasanya seperti hati ini disentap keluar dengan cangkuk yang besar, sakit tidak terperi.

Rasa ini berulang kembali, seperti aku terima panggilan dari abang arwah kawan baikku masa di sekolah. Abangnya telefon untuk beritahu yang kawan aku sudah meninggal dunia.

Hati luluh lantak.

Kemudian, aku menadah tangan,
memohon pada yang tak mati,
kali ini tiada malu lagi untuk
aku menitiskan
air mata.

2 ulasan:

  1. Mungkin ada jalan lain.

    Nak buat benda baik ni Allah mesti buka jalan punya atau mungkin Allah nak bagi yang lebih baik.

    Bersabarlah kawan.

    BalasPadam