Isnin, Jun 18, 2012

up-to-date

Pakaian mereka, rambut mereka, gaya mereka, telatah mereka, semuanya aku kritik. Kritik dari hujung rambut hingga ke hujung ibu jari kaki.

Konon - kononnya fesyen up-to-date. Orang pakai baggy, kau pun pakai. Orang makan asap rokok, kau pun turut makan asap. Sampai kau lemas dengan fesyen. Fesyen yang kau nak orang hormat kau, sembah kau.

Mulut aku memang cilaka. Ya, aku tahu. Biar makan dalam.

Sebabnya, aku juga pernah up-to-date hingga sekarang. Aku kritik untuk diri aku dan orang - orang yang semacam aku, kritik hingga aku benar - benar sedar. Walaupun hingga sekarang masih separa sedar.

Riak.

"Untuk apa aku pakai baju ni?"
"Kenapa mesti aku beli kereta mahal - mahal?"
"Aku belajar main gitar untuk apa?"

Jawapan kau sendiri sudah ada, tapi kau berat nak nyatakan hakikatnya, dan kau nafikan. Ok, aku bagi sebab - sebab aku. Aku nak orang sekeliling lihat fesyen pakaian aku yang lain dari yang lain, untuk menunjukkan aku berwang juga untuk tontonan si gadis - gadis. Inilah hakikat yang ada dalam diri aku.

Aku menjadi riak. Up-to-date membuatkan aku semakin riak.

Kau! kau! kau semua! sudah - sudahlah up-to-date. Jangan jadi macam aku. Aku tak boleh buang sifat riak ini terus dalam diri aku, tapi aku boleh belajar kikis perasaan riak dalam diri. Sikit demi sedikit aku kikis. Riak yang berat aku jadikan ringan - ringan hingga hilang.

Hilang? mustahil.

Kau belajarlah kritik diri sendiri. Kau takkan rugi. Kau akan sedar apa yang kau buat tu sebenarnya hanyalah untuk meraih pujian orang sekeliling. Riak.

Untuk peringatan diri aku dan kawan - kawan sekeliling. Up-to-date tu biarlah dari segi positif keseluruhannya.

Kau terasa? baguslah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan