Sabtu, Jun 09, 2012

dia perogol tegar, dan dia penagih dadah

Aku rasa kalau orang menegur kita tidak menutup aurat, tak kira la dia tu penagih dadah ka, peminum arak ka, perogol misteri ka, pembunuh ka, atau sesiapa saja. Kita sama sekali tidak boleh menolak kata - katanya.

Sebabnya, dia hanya sekadar menyampai apa yang telah ditetapkan oleh Tuhan. Memang itu peraturan - peraturan-Nya. Kita mengaku beragama Islam. Jadi kita perlu mengikut undang - undang Tuhan.

Tidak perlu kita membalas kata - kata si penegur dengan membangkang, kerana ia ibarat melawan hukum tuhan.

Betul ker apa yang aku taipkan ni?

20 ulasan:

  1. masyarakat kita hari ni akan bercakap "cermin diri dulu"
    TAPI kenapa nak bangkang pulak kalau benda baik tak gitu?

    pastu kalau nak bangkang dan bercakap kalau mati nanti kubur kita asing-asing.... ya ya betul TAPI kalau kubur hg tu berjiran dengan kubur orang lain tak ke bingit telinga si jiran hg tu dengar tetiap masa kena seksa? huhuhuhu...

    senang cerita, ambik yang baik..buang yang buruk..

    BalasPadam
  2. Kalau pakat - pakat cermin muka sendiri, nampaknya memang seorang pun takkan cantik atau segak. Masing - masing takkan sempurna.

    Nak tunggu sempurna baru boleh bersuara?
    Bilanya kita nak betul - betul sempurna?

    Betul la, hidayah tu milik Allah S.W.T. Tak semua orang dapat. Kita kena cari dan terus mencari.

    BalasPadam
  3. ini serius...
    ayuh mencari... teruskan jangan berhenti #mood macam cari harta karun..eh?

    BalasPadam
  4. haha, tujuan dia sama jugak macam cari harta karun. Hidayah tu ada kat mana - mana, dulu masa tingkatan 4 pun ada Hidayah jugak kat kelas sebelah.

    dapat?

    BalasPadam
  5. o yaka? ya ramai Taufik dan Hidayah senang dicari.. kelas sebelah-sebelah mungkin.haha



    "Taufiq bermaksud keupayaan kita berbuat sesuatu. Hidayah bermaksud petunjuk yang Allah campakkan ke dalam hati kita. Ada orang yang Allah beri Taufiq tetapi dia tidak pun berbuat amal kebaikan. Ada orang yang mempunyai Hidayah tetapi tak mampu bergerak untuk membuat amal."

    BalasPadam
  6. Betul.

    Itulah manusia. Memang dah lumrah. Leka di dunia hingga membahayakan diri di akhirat. Sentiasa la kita beringat untuk diri sendiri, dan untuk orang - orang sekeliling.

    Terima kasih ya untuk info tu. Aku takdak duit nak kasi, hanya doa saja yang aku mampu. hehe

    BalasPadam
  7. aku minta wang kah? lebih-lebih pulak... hahaha

    bagi aku, kita hidup biar gembira, tapi jangan lupa bekal ke sana.

    DOA,USAHA,TAWAKAL

    #counting the days to go back home yeah!

    BalasPadam
  8. kalau terlalu formal sangat bosan lah, kena ada humor sikit - sikit.

    DOA,USAHA,TAWAKAL. Sesetengah orang doa dan tawakal, usaha tak mahu. Tak menjadi jugak. Kecuali dengan Izin-Nya.

    Selamat pulang, selamat merasa kembali suasana rumah manis rumah.

    BalasPadam
  9. ok-ok fine. humor dan formal sama pemberatannya.boleh saja kan..?


    itu namanya malas. untung sabut timbul,untung batu tenggelam.


    #bila aku balik rumah,lambat pula aku komen blog ni.*Ciss
    mohon jangan muntah pelangi.hahaha

    BalasPadam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  11. Boleh saja, apa - apa saja.

    Aku tak tahu apa keistimewaan blog aku, hinggakan kau sanggup menunggu setiap catatan aku.

    Mungkin kau suka membaca. Macam aku.

    Tapi, apa - apa pun aku berterima kasih la kerana sudi berkongsi pendapat.

    Oh tidak! mana mungkin aku bisa muntah pelangi. Ayat kau jahat sekali.

    BalasPadam
  12. aku pun tak tahu.
    suka, ya aku suka blog ni.
    sangat santai. ringan saja...

    3 bulan selepas khamis nanti berapa banyak catatan kau mahu buat?
    aku mahu baca lagi,setiap satu darinya.

    takut2 tekak kau loya hahahaha...jadi aku mohon jangan kau muntah pelangi

    BalasPadam
  13. menjadi.

    apa maksud kau 3 bulan selepas khamis? kau sengaja biarkan aku derita otak ya. Fikir dan fikir. Tak dapat lagi.

    Aku akan muntahkan, jika aku terasa.

    BalasPadam
  14. bukan derita mana. kau sengaja malas fikir.#cis

    maksud aku,aku cuti 3 bulan selepas khamis nanti aku pulang ke rumah..kau buatlah catatan banyak-banyak.selepas 3 bulan aku komen setiap satu. mungkin dalam masa cuti itu pun aku komen juga tapi bukan selalu. eh Mungkin juga selalu.
    hahahahahaha...

    #harap-harap muntah kau tak bersepah merata-rata hahahahaha



















    aku stress exam ni weh -.-"

    BalasPadam
  15. haha, betul. Aku malas. Tapi sebab pagi jugak, otak aku masih krem. Berfikir pun tidak setinggi langit.

    Ahh, apa - apa je la. Ada masa kau singgah la. Baca la selagi kau tidak jemu, dan berhentilah bila kau dah jemu dengan masakan aku.

    Kau jangan jadikan exam sebagai masalah utama kau. Exam tu hanya kertas bertulisan dan sebatang pen yang kau pegang. Kau contenglah dengan doa dan tawakal. Usaha kau dah lakukan.

    Percayalah, bila kau dah laluinya, kau akan toleh ke belakang dan tersenyum.

    Selamat berjaya!

    BalasPadam
  16. otak kau dekat atlantik ka nak krem bagai ni? hahaha ;)

    kalau aku jemu aku tak singgah la baca.. #cis jangan buat ayat cheese lebih.. muak tahu?

    esok aku jwb last paper utk sem ni. kau tahu tak tinggal jasad ja kat sini.. minda dah dekat rumah.. hadoi... salah exam habis lambat ! orang lain habis tapi aku ada paper lagi...sabaq ja la..

    weh doa utk aku juga tau tau tau! #boleh tak kita paksa org doa dekat kita? hahaha

    BalasPadam
  17. haha. Pendapat aku, kau tak boleh jauh dari rumah. Rindu bagai.

    Aku sentiasa doakan untuk orang sekeliling aku. Kau kena yakin. Aaaammiinnn...

    BalasPadam
  18. aku bukan homesick. cuma aku tak tahan godaan pulang ke rumah. :P
    boleh ka kau makan ayam yg besar mcm terlebih suntik? boleh ka kau makan ikan yg digilis? boleh ka kau makan sayur yang nampak layu dan kuning?
    :aku cari point bela diri:

    dengan ini aku aku mahu sorak paling kuat!
    YAKIN BOLEH ! *tangan genggam buat perkasa/kuat !! yeah !

    BalasPadam
  19. buat alasan, besa la. Aku faham perasaan budak - budak macam kau. Normal la.

    Yakin boleh, jangan yakin tapi tak boleh pulak. Perkasa la sepuas - puasnya. Nanti tak boleh dah. haha

    BalasPadam
  20. ok-ok. apa saja lah !

    waa esok aku dah boleh balik.

    #tanah utara tunggu aku ya ! ciss

    BalasPadam