Jumaat, Oktober 22, 2010

wahai putih

Di pagi hari.

Hari - hari yang lepas tiada tanda - tanda yang mencurigakan, dia teriak seperti biasa. Bila dia teriak bermakna dia lapar ataupun dia mahu bermain dengan orang sekeliling yang dia lihat.

Tapi, tadi dia hanya termenung sahaja. Setiap kali aku lalu dia akan perhatikan aku, dia seperti mahu memberitahu aku sesuatu. Dia tidak seperti hari - hari sebelumnya.

Aku tidak mengesyaki apa - apa. Seterusnya.

Ketika petang menjelang, aku ketika itu mahu keluar. Aku perhatikan keadaan dia waktu itu seperti ketiduran, apabila aku memerhatikan sekali lagi dia sudah tidak bernyawa, aku pegang dia, aku periksa keadaan dia. Tapi itu semua tidak boleh menghidupkan dia semula. Sangat sedih.

Menyesal! aku sangat menyesal! kenapa aku tidak bawa dia ke klinik lebih awal! kenapa mesti aku melengah - lengahkan!

Dia ialah haiwan yang aku jumpa iaitu anak kucing. Aku jumpa di tepi jalanraya yang ketika itu kakinya sudah patah dilanggar kenderaan. Tapi kini anak kucing itu sudah tiada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan