Khamis, Disember 27, 2012

jiwa mereka jiwa aku hanya satu

Kaum Ibu ralit gelak tawa saling bertukar cerita kejayaan anak emas. Berjawatan tinggi, pegawai besar. Semuanya kerja yang layak disembah oleh ribuan manusia. Ibu - ibu tersebut gembira apa yang dikecapi oleh si anak.

Tapi, Ibuku jarang sekali berkumpul dan berborak akan perihal anak - anak. Seringkali dia mengelak dari mulut masyarakat yang dahagakan sesuatu hal. Dia hanya sekadar menumpang gembira akan kejayaan anak para teman - temannya. Ada tikanya dia perlu bersuara untuk memuaskan pertanyaan mereka. Tatkala itu, wajahnya yang senantiasa terukir senyuman manis, aku tahu di dasar hatinya ibarat kulit yang tercucuk selumbar.

Tangisan jiwa seorang Ibu.

Sering aku memohon ampun di dalam kotak hati yang tidak berpenghuni. Mengadu pada tuhan, ampunkan anak yang durhaka ini. Kerana menghuru - harakan hati seorang ibu hingga gundah gulana.

Aku tidak mampu gembirakan hati ibubapa dengan berpasang - pasang kot hitam berjenama dunia, kasut kilat dari butik barat, kereta yang bulan - bulan dibayar sebanyak wang gaji seorang peguam. Juga dengan sekeping kertas kuning yang digulung bermohor dari orangnya separuh tuhan.

Aku buta dunia!

Ibu, Ayah! aku punya cita yang lebih dari itu. Ingin aku menghasilkan sebuah kapal, agar dapat mencabul langit ketujuh. Berkawan dengan Sang Pencipta ribuan juta jiwa. Disana.

Ibu, ayah! aku tidak punyai material yang banyak, ambillah jiwa aku. Untuk didagangkan pada hatimu yang gundah. Mungkin jiwa aku lebih mahal dari seutas rantai emas, atau tidak lebih dari selipar cabok.



Pusat Kota Alor Setar.
Selasa, 3:00 petang.
25 disember 2012.
12 Safar 1434 H.




2 ulasan:

  1. Tak apa untuk tak punya apa,tapi senangkanlah hati mereka walau dengan apa cara. Doakan kesejahteraan mereka senantiasa.

    Mereka cuma berdua untuk kita. Tiada galang gantinya.

    jujurnya ini catatan tulus - tersentuh.


    BalasPadam
  2. apa yang mereka mahukan, hanyalah kebahagian anak - anak terjamin. Mereka boleh pergi dengan tenang nanti.

    BalasPadam